niedziela, 14 października 2012

Chleb wieloziarnisty (na drożdżach)


Najprostszy jaki może być, wymieszany łyżką.
Przepyszny.
Miękki, lekko wilgotny, z chrupiącą skórką.

Chleb idealny.

Proporcje podane na 1 dużą keksówkę, przepis zaczerpnięty (ale zmodyfikowany) stąd.
Koniecznie musicie wypróbować! (:

PS Nie zdałam.




Składniki:
  • 350 g mąki krupczatki
  • 150 g mąki razowej (możecie użyć w całości krupczatki)
  • 1/2 litra letniej, przegotowanej wody
  • 25 g świeżych drożdży
  • 5 łyżek siemienia lnianego
  • 1/2 szklanki otrąb pszennych (mogą być też żytnie)
  • 2 łyżki pestek dyni
  • 2 łyżki górskich płatków owsianych
  • 2 łyżeczki soli*
  • 2 łyżki cukru*

Przygotowanie:

Mąki wymieszać z ziarnami, solą i cukrem; wkruszyć drożdże.
Zalać letnią wodą, dokładnie wymieszać (ja to robię drewnianą łyżką, bo plastikową już jedną tym sposobem złamałam na pół ;)).
Odstawić na 20-30 minut do lekkiego podrośnięcia, ponownie wymieszać, przełożyć do natłuszczonej i wysypanej mąką formy. Ponownie odstawić na 20 minut, wstawić do nagrzanego do 220 stopni Celsjusza (z termoobiegiem) piekarnika, na niższy niż środkowy poziom, ale nie na całkiem niski. W razie potrzeby przykryć folią aluminiową albo zmniejszyć temperaturę do 200 w połowie pieczenia. Piec około 50 minut, wystudzić na kratce.

Smacznego!

* nie sypcie na oko, ja tak zrobiłam za pierwszym pieczeniem i źle to się skończyło ;)

2 komentarze:

  1. Bardzo dobry i bardzo łatwy w przygotowaniu chleb. Zrobiłam na suchych drożdżach (opak. 7g.).
    Do mąki krupczatki dodałam mąkę pełnoziarnistą pszenną ( w proporcjach takich jak Pani podała).
    Piekłam w 220 st. na drugiej pólce od dołu przez 50 min.
    Próbowałam już wielu przepisów na chleb i ten jest najlepszy:)
    Już wiem, że teraz zrobię z podwójnej ilości.
    Pozdrawiam
    Agnieszka ze Szczecina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa! pozdrawiam i zapraszam do odwiedzin

      Usuń