niedziela, 30 grudnia 2012

Sernik - waniliowy i nieopadający


Przez ostatnie 5 lat, czyli odkąd zaczęłam wyjmować z piekarnika wypieki nadające się do zjedzenia i całkiem nieźle wyglądające, nie potrafiłam upiec sernika. Sernik z rosą, który piecze moja Babcia i od czasu do czasu moja Mama, nie był moim idealnym typem tego ciasta.
Lubię serniki gładkie, mokre, lekko puszyste, z niewielką ilością ciasta na spodzie. Bez skórek, bez rodzynków, zbędnych olejków, czekolady i innych. Nigdy, przenigdy nie chciał mi taki wyjść. Nie zliczę ilości wypróbowanych przeze mnie przepisów. Zawsze opadał, robił się gumiasty, boki były wysokie a środek leżał, mając o połowę mniejszą objętość w porównaniu do masy włożonej do piekarnika.

Pewnego dnia natknęłam się przez przypadek na ten przepis, za który jestem Autorce bezgranicznie wdzięczna.
Dając sernikowi ostatnią szansę, wyczarowałam istne cudo.
Oto sernik - marzenie.

Podane proporcje na dużą, 27 cm tortownicę; na zdjęciu sernik z 3/4 porcji w tortownicy 24 cm.



Składniki (w temperaturze pokojowej!):
  • 1 kg dobrego, półtłustego lub tłustego twarogu, dwu- lub trzykrotnie zmielonego
  • 400 g kwaśnej, gęstej śmietany 18%
  • 1 szklanka cukru (ja odjęłam kilka łyżek, zastępując je cukrem wanilinowym)
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • 4 jajka
  • kilka kropel aromatu waniliowego, lub ekstraktu waniliowego (ja dałam pestki z połowy laski wanilii)
Składniki na spód:
  • 250 g przesianej mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 50 ml mleka
  • 1 jajko
  • 50 g cukru
  • 50 g tłuszczu
Składniki na kruszonkę:
  • 8 płaskich łyżek mąki
  • 3 płaskie łyżki mielonych migdałów
  • 40 g tłuszczu
  • 3 płaskie łyżki cukru kryształu

Przygotowanie:

Przygotować spód sernika - z podanych składników zagnieść ciasto, podzielić na pół. Pierwszą częścią wylepić dno formy, z drugiej... upiec ciasteczka, kiedy spód będzie stygł ;) Ciasta jest bowiem za dużo jak na jeden spód. Piec w 180 stopniach, z termoobiegiem, do zrumienienia brzegów.
Przestudzić.

Kruszonkę wyrobić między palcami, wysypać na blachę piekarnikową, upiec co jakiś czas mieszając. Wyjąć, przestudzić.

Przygotować masę serową - zmielony ser zmiksować krótko z cukrem, dodać mąkę i znów zmiksować, dodać śmietanę i aromat, zmiksować. Dodawać po jednym jajku, na koniec krótko zmiksować całość.
Nie napowietrzajmy zbytnio masy, należy miksować tylko do gładkości.

Masę wylać na spód. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 160 stopni, góra-dół, środkowy poziom piekarnika. Piec przez 60-70 minut, aby brzegi były lekko zezłocone. Brzegi powinny być "twarde", a środek lekko "galaretowaty" ;).
Studzić ciasto w wyłączonym piekarniku, z lekko uchylonymi drzwiczkami.

Odstawić wystudzone ciasto do lodówki na kilka godzin albo całą noc. Na jego powierzchnię wysypać przygotowaną kruszonkę, lekko wciskając ją w powierzchnię sernika.

Smacznego!


15 komentarzy:

  1. o ja.. jeszcze ta kruszonka, super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, mi też serniki ciągle opadają i nie mam już do nich cierpliwości, musze wypróbować ten przepis, bo pięknie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję! :)
    Ciasto jest pyszne - dajcie znać jak wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale super, że mogłam się komuś przydać!!!! :D Cieszę się, ze sernik smakuje :) fajna modyfikacja:D Jak nie będę miała owoców pod ręką przy pieczeniu wykorzystam Twoją kruszonkę! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. dziękuję za przepis:) Mi zawsze opadają serniki, więc postanowiłam wypróbować ten przepis. Mam kilka pytań: czy używamy cukier kryształ i ile ok. minut ucierać (czy cukier ma się rozpuścić w serze-jeśli tak to kryształ chyba długo trzeba ucierać)? Czy śmietanę dajemy od razu całą porcję i czy ma być w pokojowej temp. czy moze być prosto z lodówki? Czy po dadaniu każdego jajka miksować tylko do połączenia i na jakich obrotach miksera to wszystko miksować? z góry dziekuję za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
  6. @Iwona - nie ma za co ;)
    przepraszam, że odpisuję dopiero teraz, ale nie odwiedzałam bloga od kilku miesięcy i muszę zacząć nadrabiać zaległości.

    Używamy kryształu, ucieramy krótko - do połączenia i lekkiego rozpuszczenia cukru, może około 2 min.

    Śmietanę dodajemy na raz, po cukrze i mące, razem z aromatem. Śmietana musi być w temperaturze pokojowej, jak wszystkie pozostałe składniki.

    Jeśli chodzi o obroty, to ja miksuję na najwyższych bo masy jest dużo. Obroty maksymalne, ale wszystko miksuj tylko do połączenia składników (jedynie cukier z serem może być chwilkę dłużej).

    Daj znać jak się udał sernik! ;)

    Pozdrawiam, Patrycja

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za odpowiedź:)
    Na weekendzie zrobię kolejne podejście do sernika, tym razem mam nadzieję na nieopadający;) Chciałam tylko jeszcze upewnić się: dodaje po jednym całym jajku na maksymalnych obrotach-miksuję kilka sekund do połączenia składników? Po dodaniu ostatniego jajka miksuje tez tylko do połączenia czy chwilkę dłużej?
    Pozdrawiam serdecznie Iwona:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Po do daniu ostatniego możesz zmiksować całość odrobinę dłużej, około 10 sekund wystarczy.

      Chodzi o to, żeby zbytnio nie napowietrzać masy; spulchnione jajka mocno 'rosną' w piekarniku, po to żeby za chwilę spektakularnie upąść pod ciężarem sera.

      Moim zdaniem takie szybkie miksowanie do połączenia składników, ich temperatura pokojowa i niska temperatura pieczenia to klucz do udanego sernika.

      Zrób wszystko tak jak napisałam w przepisie powyżej, a powinno się udać :)

      Daj znać jak wyszło! pozdrawiam, Patrycja

      Usuń
  8. Chciałam upiec sernik bez kruszonki, czy będzie to miało wpływ na wypiek? Pozdrawiam Iwona:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpływ będzie miało tylko na walory smakowe/estetyczne :) ja sernik piekę osobno, i wysypuję na niego kruszonkę, aby nie zawilgotniała w trakcie pieczenia.

      Upiecz sam sernik i będzie równie pyszny, ja też nie zawsze robię crumble na wierzch ;)

      Usuń
  9. Sernik wyśmienity:) Piekłam już wiele serników i do tej pory zawsze mi opadały i żaden nie smakował tak jak ten:) Nic nie opadł, a mąż ogłosił, że to najlepszy wypiek jaki jadł:) Ależ jestem zadowolona, wreszcie osiągnęłam sukces, Patrycjo bardzo dziękuję za cenne wskazówki, dzięki dokładnemu opisowi sernik jest wspaniały-niczym z najlepszej kawiarni. Dziękuję i polecam wszystkim:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale! Bardzo, bardzo się cieszę. Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Witam,
    Czy można użyć twarogu z wiaderka, takiego do serników??
    Pozdrawiam
    Agnieszka ze Szczecina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Agnieszko,
      ja polecam kupić normalny i zmielić samemu. Ten sernik zasługuje na wyjątkowe traktowanie ;)

      Usuń